A. Nyemak (mengamati)
Gatekna wacan ing ngisor iki !
PITUTURE MBAH PAWIRA
Dina
Minggu wayah jam loro awan panase
sumelet. Mbah Pawira kondur saka sawah ngasta suket sak bongkok banjur
diselehake ing kandhang sapine. Simpenan pakan anggone ngarit wingi awan
dipakakake, dene suket asile ngarit dina iki disendhekake kanggo jagan pakan
dina sesuk. Pamrihe supaya endhog cacing sing katut ana ing oyot suket bisa
mati sahengga ora mbebayani tumrap sapine. Amarga mbah Pawira tliti lan gemati
mula ora mokal menawa sapine sajodho katon lemu-lemu lan meh saben tahun bisa
manak.
Wingi
mbah Pawira nembe wae adol pedhet payu
rolas yuta. Dhuwite ditukokake kuningan kena kanggo jagan sawayah-wayah butuh
ragad sing akeh. Mula senajan awake katon ireng, kuru, cilik, tur mbekisik
nanging mbah Pawira badane sehat penggalihe ayem lan tentrem. Putrane telu wis
padha mrenca. Ana sing dadi tentara, ana sing dadi guru lan ana sing dadi
bidan.
Kasile
putra-putrane mau ora uwal saka lelabuhane mbah Pawira sing tansah urip prasaja
ora ngabur-abur bandha. Miturut pemanggihe mbah Pawira, wong urip iku kudu bisa
ambeg adil paramarta. Menawa nembe karejeken ora banjur salin srengat
mubra-mubru tanpa petung apa-apa dituku, tundhone ora duwe turahan. Menawa
patrape urip kaya mengkono iku mesthi ing tembe mung rekasa akhire.
Metu
saka kandhang mbah Pawira lenggah ing lincak karo kepet-kepet nganggo capile panjenengane
rengeng-rengeng nembang macapat maskumambang mangkene, “Wong tan manut tuture wong tuwa ugi, pan nemu duraka, ing donya
tumekeng akhir, tan wurung kasurang-surang.”
Anggone
rengeng-rengeng mbah Pawira keprungu dening Harinta lan Wildan sing lagi padha
nggarap tugas basa Jawa. Bocah loro pandeng-pandengan karo ngucap, “ Lo..., kok
syaire kaya tembang maskumambang sing di paringake dening Bu Asti. Ning kok
lagune ora padha? Ayo diparani mbok menawa awake dhewe bisa entuk pituduh.”
Bocah
loro banjur mlaku mrepegi papane mbah Pawira sing lagi lenggahan ana ing
lincake karo rengeng-rengeng.
Harinta
|
:
|
“Kula
nuwun Mbah, nyuwun pangapunten mbok bilih ndamel kejotipun Simbah.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Ooo..,
kene cah bagus, ana apa kok sajak wigati? Ora apa-apa aku ora kaget kok .”
|
Wildan
|
:
|
“Walah
simbah niku, tiyang kula ireng lek kulite mbekisik kok di wastani bagus,
ampun ngendika ngaten ta Mbah. Marahi isin kula.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Oo
menawa karo wong liya iku kudu ngajeni, senajan karo bocah cilik pisan ya kudu
tetep ngajeni, iku lantarane kabul donga lan panuwun.”
|
Harinta
|
:
|
“Nanging
rak inggih boten perlu ngendika cah bagus dhateng kula kekalih, cekap nyeluk
le ngoten rak sampun cekap.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Aku
nyebut kowe sakloron mangkono iku uga mengku pangajab, supaya kowe tansah
bagus sakabehane,ya tumindake, ya rejekine, ya kabegjane.”
|
Harinta
lan
Wildan
|
:
|
“Ooo..,
mekaten ta Mbah, wah menawi mekaten kula matur nuwun sanget, mugi-mugi puji
donganipun simbah saestu saget dados kasunyatan”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
‘Ya-ya-ya.
Banjur ana perlu apa kok kadingaren kowe padha dolan mrene?”
|
Wildan
|
:
|
“Mekaten
lo Mbah, niki wau kula kalih Harinta nembe kemawon nggarap tugas Basa Jawi.
Kula kekalih dipun dhawuhi supados njlentrehaken isinipun tembang
maskumambang dening Bu Asti. Eee..., kok niki wau kula mireng panjenengan
rengeng-rengeng. Syaire kados tembang ingkang dipun paringkaken bu guru,
nanging lagunipun benten.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Tak
kandhani ya cah bagus, yen ing tembang macapat iku sing dikarepake syair, iku
jenenge cakepan, dene yen ing basa Indonesia diarani lagu, iku menawa ing
tembang Jawa diarani laras.”
|
Harinta
lan
Wildan
|
:
|
“O..,
mekaten ta Mbah, lah niki wau simbah anggenipun nembang mawi laras menapa kok
benten kaliahan ingkang dipun paringaken bu Asti.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Sing
tak tembangake iki mau jenenge maskumambang layu. Mbok menawa sing
diparingake ibu gurumu maskumambang liyane. Marga miturut larase tembang
maskumambang iku werna-werna. Ana maskumambang buminata, ana maskumambang
layu, maskumambang kembang tiba, maskumambang malatsih, maskumambang
rencasih, maskumambang limaran, maskumambang dhadhapan, maskumambang
natakusuman lan isih ana liyane simbah ora pati apal
|
Harinta
|
:
|
“Lah
estunipun tembang macapat menika menapa kemawon kok ngendikanipun bu Asti wonten sewelas?”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Lo
apa nalika ana ing SD kowe durung tau dituturi bapak utawa ibu gurumu?”
|
Harinta
|
:
|
“Dereng
Mbah, wong anggen kula sekolah SD rumiyin rak wonten Jakarta. Dene Wildan
menika saking Bandung.
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“O
ya. Yen mengkono dak wenehi cara kanggo ngeling-eling wernane tembang
macapat. Yaiku kanthi ngetrapake laku uripe manungsa.”
|
Wildan
|
:
|
“Laku
uripe manungsa, kados pundi menika Mbah?”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Laku
uripe manungsa iku diwiwiti nalika bayi lahir digambarake mijil. Mangsa nalika isih bocah isih
perlu di tuntun ing bab ala becik dening wong tuwane tembange kinanthi. Banjur nalika bocah wis
ngancik dewasa wis bisa mbedakake ala lan becik dilambangake sinom, mengko yen wis wiwit duwe rasa
seneng antarane wanita lan priya tembange asmaradana.
Wong
sing ketaman asmara iku anane mung seneng rasane manis kaya manise gula, mula
tembange sing pas dhandhanggula.
Anane
rasa asmara iku ora cukup diumbar ngono wae, nanging kudu ana pitakonan
marang tujuane urip. Pitakon iku dasanamane tambuh. Saka tambuh banjur
tembange diarani gambuh.
Yen
wis ngerti marang tujuane banjur sengkud yambut gawe dilambangake tembang durma. Asile nyambut gawe dicelengi
kanggo tuku emas saengga tembange maskumambang.
Nanging
yen duwe bandha akeh uga kudu eling marang akhirat, ngungkurake kadonyan pralambang tembange pangkur sahengga menawa mati utawa megatruh, banjur dibuntel mori utawa pocung.
|
Harinta
|
:
|
“Wadhuh...,
jebul tembang macapat punika mengku makna ingkang lebet nggih Mbah.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“
Lah iya nanging iku mau mung salah sijine cara kanggo ngeling-eling. Bok
menawa ana panemu liya sing urutane ora padha, iku ora apa-apa. Sing penting
bisa kanggo srana kanggo ngeling-eling wernane tembang macapat.
|
Wildan
|
:
|
“Lah
kenging menapa kok tembang cacah sewelas wau dipun wastani tembang macapat?”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“Ana
saweneh panemu sing ngandharake jare tembang macapat iku amarga anggone maca
sarana dipedhot papat-papat. Tegese anggone ngucapake saben patang wanda
mandheg. Nanging ana uga kang nyaritakake yen tembang macapat iku uga diarani
tembang cilik, amarga isih ana tembang tengahan lan tembang gedhe. Nah bab
tembang gedhe lan tembang tengahan iku becike kok suwunake priksa marang
gurumu wae. Iki simbah wis asat kringete. Aku dak adus mengko mundhak
ngambon-amboni.
|
Harinta
lan
Wildan
|
:
|
“Wah..,
matur nuwun sanget Mbah kula sampun dipun paringi pitutur ingkang wigatos tur
migunani. Inggih menawi simbah badhe siram kepareng kula kekalih nyuwun
pamit.”
|
Mbah
Pawira
|
:
|
“
Ya..,wis kana sing ngati-ati muga-muga kowe dadi bocah sing pinter lan
migunani.”
|
Harinta
lan
Wildan
|
:
|
“Nggih
Mbah, sampun matur nuwun.”
|
- Pitakon
Wangsulana pitakon ing ngisor iki !
1.
|
Miturt
wacan ing dhuwur kepiye kahanane dina Minggu wayah jam loro awan?
|
|
Wangsulan :
|
||
2.
|
Apa sing ditindakake dening mbah Pawira?
|
|
Wangsulan :
|
||
3.
|
Apa suket mau banjur dipakakake sapine, coba terangna nalare?
|
|
Wangsulan
|
||
4.
|
Apa sebabe
sapine mbah Pawira katon lemu-lemu lan meh saben tahun bisa manak?
|
|
Wangsulan :
|
||
5.
|
Mbah Pawira kagungan putra pira lan kepiye kahanane?
|
|
Wangsulan:
|
||
6.
|
Apa sing dadi paugeran uripe mbah Pawira?
|
|
Wangsulan :
|
||
7.
|
Apa akibate yen wong urip ora bisa ngatur metune
dhuwit?
|
|
Wangsulan :
|
||
8.
|
Tembang apa sing direngeng-rengengake dening mbah
Pawira ?
|
|
Wangsulan
|
||
9.
|
Apa akibate menawa wong urip ora nggatekake pituture
wong tuwa?
|
|
Wangsulan-surang
|
||
10.
|
Anggone rengeng-rengeng mbah Pawira iku kaprungu
dening sapa?
|
|
Wangsulan
|
||
11.
|
Apa sebabe bocah loro mau banjur marani papane mbah
Pawira?
|
|
Wangsulan
|
||
12.
|
Miturut mbah Pawira kepiye carane ngeling-eling
wernane tembang macapat?
|
|
Wangsulan
|
||
13.
|
Coba sebutna wernane tembang macapat urut kaya
keterangane mbah Pawira!
|
|
Wangsulan
|
||
14.
|
Coba goleka keterangan, apa bedane tembang macapat,
tembang tengahan lan tembang gedhe!
|
|
Wangsulan
|
||
15.
|
Coba goleka conto lan larase tembang maskumambang ana ing internet!
|
|
Wangsulan
|
||
Kawruh Bab Tembang Maskumambang
Tembang
maskumambang iku salah sijine tembang macapat.
Diarani tembang macapat amarga
anggone maca saben patang wanda dipedhot .
Tembang maskumambang kaiket dening guru gatra (jumlah baris), guru
wilangan (jumlah suku kata) lan guru lagu (persajakan).
Ciri-cirine
tembang Maskumambang yaiku saben 1 pada (bait) kedadean saka 4 gatra (baris) kang guru wilangan lan guru lagune
kaya kasebut mangkene :
1.
Gatra
sepisan 12 i
2.
Gatra
kapindho 6 a
3.
Gatra
katelu 8 i
4.
Gatra
kapapat 8 a
Keterangan
•
Guru
lagu yaiku tibaning swara ing pungkasane gatra (persajakan setiap akhir baris)
•
Guru
wilangan yaiku cacahe wanda (jumlah suku kata) ing saben gatra (setiap baris)
•
Guru
gatra yaiku cacahe gatra (baris) saben sapada (satu bait)
•
Kumpulane
gatra tembang diarani pada
•
Kumpulane
pada tembang sing padha jenenge diarani pupuh
Tuladha cakepan
tembang Maskumambang 2 pada pethikan saka serat Wulangreh pupuh Maskumambang
pada kaping 10 lan kaping 11 mawa owah-owahan sawetara.
- Pra/mi/la/ne/ ra/ma/ i/bu/ den/ bek/te/ni / (8 i)
Ki/nar/ya/ lan/ta/ran/
(6 a)
A/na/ne/ ba/dan/
pu/ni/ki/ (8 i)
Wi/ne/ruh/ken/
pa/dhang/ ha/wa/ (8
a)
- u/rip/ i/ra/ pin/ter/ sa/mu/ba/rang/ ka/rdi/ (8 i)
Sa/king/ i/bu/ ba/pa/
(6 a)
Ing/ ba/tin/ sa/ka/
Hyang/ Wi/di/ (8 i)
Mulane wajib bektia (8 a)
Pakubuwana IV
E. Tegese tembung
No
|
Tembung ing tembang
|
Teges / Gancarane
|
1
|
Pramilane
|
Mulane,
sebabe
|
2
|
Rama
ibu
|
Bapak
ibu, bapak simbok
|
3
|
Den
bekteni
|
Dihormati,
dibekteni
|
4
|
Kinarya
|
(dening
Pangean )Dianggo
|
5
|
Lantaran
|
Sarana
|
6
|
Anane
badan puniki
|
Lahire
awake dhewe iki
|
7
|
Wineruhken
padhang hawa
|
Bisa
dadi weruh padhange hawa (donya)
|
8
|
Uripira
|
Uripmu
|
9
|
Pinter
samubarang kardi
|
Pinter
nyambut gawe / duwe kapinteran werna-werna
|
10
|
Saking
ibu bapa
|
Jalaran
digulawenthah dening ibu lan bapak
|
11
|
Ing
batin saking Hyang Widi
|
Senajan
hakekate saka Pangeran
|
12
|
Mulane
wajib bektia
|
Mula
kowe wajib bekti marang bapak ibu
|
Keterangan
Tembang
ing dhuwur asline kedadean saka 34 pada dene isine nyaritakake tumindak kang
kudu dilakoni dening manungsa supaya bisa sampurna uripe, dene isi ringkese
mangkene :
- Pada sepisan tekan kapapat nyaritakake wong sing kudu dianut pituture,
- Pada kalima nyaritakake akibat utawa pituwase wong sing nglirwakake pitutur
- Pada kaping enem tekan kaping telulas nyaritakake perlu lan sebab-sebabe wong urip kudu ngajeni marang bapak ibu
- Pada kaping patbelas lan limallas nyaritakake perlune ngajeni marang sedulur tuwa
- Pada kaping nembelas tekan wolulas nyaritakake perlune bekti lan ngajeni marang guru
- Pada kaping sangalas l nyaritakake perlune taat marang Gusti Allah
- Pada kaping rong puluh tekan telung puluh siji nyaritakake perlune bekti lan taat marang pemerintah (ratu)
- Pada kaping telung puluh loro tekan telung puluh papat nyaritakake larangan mbèbèr wêwadi (rahasia) negara.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar